Tuesday, July 13, 2010

Impian 4

OK, meh kita sambung sikit cite pasal Impian nie...dah lama x citer...
Agak2nya apa menda dalam dunia nie yang bila kita simpan nilainya akan meningkat...?

Kereta???? Salah...bila kita jual balik harga dia mesti jatuh...

Rumah??? Betul...-Tapi nak kena tengok lokasi yang strategik...-Contoh rumah yang harga jatuh...kat Bukit Beruntung..

Tanah??? Betul....-Modal kena banyak...Lokasi kena Strategik...Nie semua Aset...Kalau Bukan untuk kita pun,untuk anak cucu kita...

Duit??? Betul ...he he he...

Ok jom kita fikir dan buat kajian sikit...

Contoh la...contoh...kalau kita ada RM10,000....

1.Kita simpan kat Bank ABC...Dalam masa setahun berapa % kita dapat pulangannya...
Average dalam 1-2%...Kita amik la 1.5%...Dapat RM150...Syukur...sape nak bagi Free2 RM150 kan...or

2.Kita simpan kat ASB...Setahun Average 7-8% Ambik 7.5%...Dapat la RM750...Wow...Lagi banyak...or

3.Kita simpan kat Unit Trust...Nie bergantung pada keadaan...ada masa pulangan dia bagus..
ada masa x berapa bagus...bergantung pada keadaan ekonomi..Let's say kita amik contoh aku punya acc..1 1/2 Year saving, interest dapat +-18%...
So dapat la RM1800...Wowwww...He he...tu kalau simpan RM10,000...Kalau simpan RM20K,RM30K...RM100K...Kira la sendiri...he he....

Tapi tu pun macam aku tulis tadi bergantung pada keadaan ekonomi + kehebatan ilmu agent yang menguruskan satu2 akaun tu...Dan agent yang uruskan akaun aku tu mmg sorang yang expert dalam bidang tu...Alhamdulillah...Nak gunakan perkhidmatan agent tu? jgn malu2 boleh tanya aku...Yang nyata Agen tu bukan Agen 007 atau Aku sendiri...he he he...


So buat masa nie mana pilihan yang lebih baik???

Tapi tu semua bukan point aku nak citer kat sini...Ada pilihan lain selain dari kat atas tu.....Yang aku nak share sangat2 ngan semua org....tapi ...ada kerja nak buat sikit..nnt kita sambung lagi ya...

2 comments:

Kaz said...

Sgt berwawasan encik bidadarindu ni. Baguslah, muda2 dah boleh berfikir sematang itu. Tp akak lebih suka impian yg pertama hari tu- menjadi tetamu Allah.Sama2 lah kita berdoa dan berusaha ke arah itu.Amin.

bidadarindu said...

Skemanya ayat...Macam dalam Novel pulak...he he...