Wednesday, June 16, 2010

Cerita2 Jutawan..

Best betul pagi nie, jalan lancar jek sejak cuti skolah nie...x dek tension sangat..kurang la sikit masa tua aku dlm kereta..

Dulu masa nisha kerja pagi antar dia,pas tu gi keja,balik amik dia baru balik umah...keja plak masa tu kat ranhill,jln tun razak,mmg jem gile waktu org masuk ngan balik keja...cakap ngan dia,"sha,kita nie nampaknya tua dlm keta je la" he he..

Smlm petang gi visit kak ani kat hukm..masih kat emergency lg..kaki dah simen bukak balik sbb bila x-ray semula salah letak kepala lutut tu..bukak balik simen tu...betulkan balik...pastu simen balik...kak ani pun loklak,doc tu pun loklak..

Sambil2 tggu k.ani tgh simen ajak pak teh ngan fatin gi minum dulu...borak2 pak teh bukak citer pasal "labur RM500 dok diam2 setahun dapat rm 40k" mcm yg dia antar sms kat aku sblm nie..rupanya beli e-book.."beli e-book smp rm 500..aku beli gak e-book nie tapi x dek la smp rm500 dan e-book yg aku beli semua nya yg aku mmg nak baca dan dah baca smp abis...antaranya e-book yg aku dah beli "Mari belajar Cashflow","pentingnya pasif income dalam seharian","langkah demi langkah penanaman cendawan", "Chapter M - A"Malaysian Guide To Profit From Click Bank n Paypal","Menyingkap rahsia pelaburan Emas" dan ada la beberapa lagi..Dan yang paling penting semua e-book2 tu harga dia x lebih rm50..average dlm rm20an je kot..

Aku tanya pak teh,buku rm500 tu nak buat apa?"baca la..x nak baca boleh jual"...cam mana nak dapat rm 40k tu?..dia digenerate oleh sistem komputer bla bla bla..dia nie MLM ye..?dia bukan MLM bla bla bla dia terangkan kat aku..Mak Teh beli gak ker?Mak Teh pun amik gak,Fatin share ngan Pak Teh "Dlm hati aku naper x share jek baca buku tu 3 org...nape nak kena beli rm500 smp 3 org..dah jadi rm1000..pak teh explain lagi kat aku,org tu kata "kita bukan nak jadikan u jutawan..cukup la target rm40k"...dan explain dan explain dan terus explain aku tahu tujuannya ialah utk dapatkan setiap sorang tu dapat rm40k dlm masa setahun..

Tak pe la...tapi pada aku nie sama je mcm MLM sbb kena cari org gak klu nak dapatkan balik duit yg kita laburkan tu...x cari boleh gak tapi lmbt la kot...sama je cam cni,hai-o,beautiful tu sume...x cari boleh gak...pakai je la barang2 tu...e-book pun sama...baca je la buku2 tu..dan tak semua org Allah jadikan tu sama...mungkin dorang boleh berjaya dalam bidang tu dan apa yang aku tahu aku x pandai sangat dalam bidang cari2 org nie...

Aku rasa dah banyak skim2 yang kata dia digenerate by sistem komputer tapi sejauh mana keberkesanannya x dapat dipastikan..x dinafikan mungkin ada org yang berjaya tapi kebanyakkannya entahlah...x per kita tgk setahun dari sekarang rm40k tu..


Lepak umah mak teh...mak su n family pun ada...sembang2 ngan pak cik chop..terkejut aku..rupa2nya yang tengah dok sembang ngan aku tu bakal jutawan rupanya...perghhh...dah la maintain muda...jutawan pulak tu...he he..dia kata umur dia 55 dia dah millionaire...mmg betul betul pun...kwsp airod potong tinggi dlm 16%...tu x masuk dlm asb lagi.. asb dia ngan maksu boleh cecah lebih kurang rm700k...pakcik chop buat loan asb...aku cakap ngan dia yang aku pernah baca article yg kata buat loan asb tu rugi sikit compare ngan kalau kita simpan bulan2..aku rasa ngan gaji cik chop skrg nie mmg boleh simpan bulan2..x yah buat loan pun x per..tapi dia kata dia dah kira dah..ok mungkin betul la dia kira tu..untung mmg untung tapi lagi untung kalau kita simpan sendiri tiap2 bulan dengan gaji mcm pak cik chop tu...kalau mcm gaji aku nie mmg patut la buat loan..cuba baca kat sini ...aku pun bukannya pakar sangat dalam bidang nie..he he..


p/s : pakcik chop adalah bakal jutawan ke2 yang aku tahu dlm family selepas tokey minyak kat ganu tu..mari kita sama2 doakan mereka...tapi yang paling penting jgn lupa doakan untuk diri kita dulu agar sama2 jadi mcm diorang...amin....

No comments: