Thursday, June 17, 2010

Impian 2

Nie sambungan dari Impian....

Pastinya semua org di dunia nie impikan kekayaan...sume org nak jadi kaya..nak banyak duit...nak jadi jutawan...

Sama jugak macam aku...aku pun ada impian nak jadi cam dorang gak..nak bagi anak isteri n family senang...mesti ada target.
.
Mcm pakcik chop dah target umur 55 --> Millionaire..Abg Lan pun target umur lebih kurang tu jugak..Aku ???Aku target umur 40..Fuhhh...sekarang 32..maknanya ada 8 tahun lagi untuk aku capai target tu...Boleh ker??

Tapi target aku umur 40 tu bukan la jadi Millionaire..tapi jadi "Kaya"...kalau jadi Millionaire masa umur tu ia satu bonus pada danish,cinta n nisha..(dengan Izin Allah)

Jangan Salah Faham pulak...Kaya dalam maksud aku ialah "bila pasif income kita lebih banyak dari perbelanjaan"...faham x? x faham

Ok Jom kita mula berfikir...Kita ambik contoh, apa guna kalau kita ada rm500k @ rm1M dalam akaun pun tapi hutang belambak2, hutang rumah, hutang kereta, hutang credit card, hutang personal loan, hutang kain, hutang belanja kawin, hutang Along opsss....jgn buat gile hutang ngan Along....hutang itu, hutang ini...haji x pergi lagi...umur makin meningkat...dan bila kita ada rm500k @ rm1M mesti hutang pun besar2 gak kan..x kan nak pakai keta kancil, dok umah teres biasa jek...,makan ikan bilis ngan ikan masin jek...buat majlis kawin anak kat umah jek...mesti nak buat kat hotel...he he...mesti keta bmw x5,umah banglo kawasan org kaya2...

Bila income besar, perbelanjaan pun mesti besar gak kan...so maintenance pun mesti tinggi..iye kan..

So aku cuma harap umur aku 40 nanti , aku dah bebas dari beban2 hutang tu semua...fikiran aku pun x pening dah malam2 cam mana nak cari duit utk settlekan hutang2 tu semua...

Pada aku, duit yang kita dapat tiap2 bulan dari gaji tu sebenarnya bukan duit kita...Duit org lain..Kita nie cuma pemegang amanah dan ditugaskan untuk menguruskannya aje..
nape aku tulis cam tu...cuba fikir baik baik...kita ambik contoh

Gaji sebulan RM2500...contoh la..
Rumah RM 1100
Kereta RM 600
Kad Kredit RM 200
Astro RM80
Bil Api & Air RM 50
Personal Loan RM 100
PTPTN RM 50
Belanja Dapur RM 400
Minyak Kereta RM 300
Tol RM 150...

nie dah lebih dari gaji nie...nie cuma contoh...apa yang aku nak tunjuk ialah gaji yang kita dapat tu kita bagi kat org lain...bagi kat bank,bagi kat org astro,bg kat tokey minyak...kat org tol...kita cuma tolong uruskan aje duit2 tu bagi kat org tertentu...betul x?mana ada duit kita...

Kata la ada lebih dan buat saving...sebenarnya untuk saper saving tu...buat belanja repair kereta,bayar road tax n insuran,repair rumah, beli pasu bunga, beli mainan anak, dan yang paling penting saving tu untuk masa depan anak2...
tengok tu kan dah jelas...bukan untuk kita tapi untuk anak-anak kita...last2 bukan kita punya pun duit tu...duit anak2 kita..kata la x de anak...duit saving banyak2 tu dapat la kat org lain...waris2 ke..pemegang amanah ker...nampak tak...

Satu lagi contoh...katakan la gaji RM2500 gak..umur 40.contoh....
Hutang Rumah dah settle,Hutang kereta pun dah settle,Kad kredit dah x pakai lagi,Personal Loan n PTPTN pun dah settle...

Astro masih RM80,
Bil Api & Air RM50
Belanja Dapur RM400,
Minyak RM300,
Tol RM 150 =
RM980.
RM2500 - RM980 = Bulan2 ada lebih kat tangan RM1520..nie dah dikira kaya dah nie...

Haji pun dah pergi umur 37 dulu...nampak x beza dia...

Dah jauh dah pegi nie...sambung balik..so aku cuma ada 8 tahun je lagi utk "kaya"...Kena usaha lebih nie...Semua org ada cara masing2 untuk kaya...sama gak macam aku...Aku rasa macam dah nampak cam mana nak "kaya"...

opsss...lupa plak...apa maksud pasif income yang aku tulis kat atas tu??? Orang macam Afiqah mana tahu apa pasif income...apa??Frangipani??kura2 dia tahu la...he he he...

tanya kak ani pun tak tahu...ummi jua ngan ummi dia yang skolah tinggi pun x tahu rasanya....kak cik yang cantik dan bijak bestari tahu ke apa itu pasif income?? Jawapannya......Jeng Jeng Jeng....

Kita Tunggu selepas ini...(Ala-Ala Dato Jalaluddin Hassan dalam Who want's to Be A MillionAire..)...Penat taip....Lagipun dah banyak rasanya...nanti uda boring lak nak baca...mcm blog jiwang karat tu....he he he...

4 comments:

rositahmdzain said...

uda baru buka blok bidadarindu arini. Rupanya bnyk yg uda telah ketinggalan tentang dunia luar. Bukan luar negara nyer citer tp dlm M'sia nie. Mcm2 nyer. K'cik ain kta dia tau la ape itu pasif income. Tp biar dia jwb sndiri pd bidadarindu. Cuba tnya blog jiwang karat plak!! Kitorang kat cni sunyi sbb ahli keluarga ramai di KL. Ari2 tgk gmbr Cinta kat hp umi far. Umi Far wat wall paper..comey sungguh.

bidadarindu said...

Apa yang uda kate uda byk ketinggalan tentang dunia luar?

Lambat la Kakcik jawap...kalau periksa nie kira dah abis masa...dapat 0 jugak tau...he he..

Tu la kan dah kater...suruh ummi far tawin cepat2..ikut husband dia keja kat kl..uda pencen jaga cucu kat kl..kat sini ada masked rider...boleh ambik gambar ngan cucu uda....he he he...

bidadarindu said...

mane wan teh nie x pernah comment pun..

bidadarindu said...

ummi wanie pun senyap jek...lutut jek tercabut...bukannya jari....bagi la comment sikit...tu la org kate jgn rempit nak rempit gak..skrg sape gak yang seronok?kak ani gak yg seronok sbb tambah cuti skolah another 2 weeks..